SCHOOL GROUPS

Upon your arrival, you will be greeted by our friendly guides in period costumes. During this visit, your students will learn about certain important events in the history of New France.

  • The arrival of Marguerite Bourgeoys in Ville-Marie
  • The King’s Wards who had come to populate the colony
  • The everyday life of the first settlers

GUIDED TOUR
A FARM IN NEW FRANCE

Our guides explain to the students how the settlers adapted to their new country and its climate. Food, hygiene, travel and exchanges with Aboriginals are some of the topics covered.

“As they tour the different rooms in the house,
students learn about daily life in New France.”

Progression
OF THE LEARNING EXPERIENCE

You have visited Maison Saint-Gabriel with your students and you would like to look back at the experience in class?

We have developed educational activities specifically for second and third cycle elementary school students. They can be done in groups or individually.

La maison en Nouvelle-France

Objectifs:
Les activités ludiques font appel à plusieurs compétences, notamment la capacité de l’élève à exploiter l’information et à résoudre les problèmes. Chaque activité porte sur une salle du musée; elle peut être réalisée individuellement ou en groupe.

Cycles visés:

2e et 3e cycles du primaire.

Temps de réalisation:

De 40 à 60 minutes par activité.

La cuisine

Fiche d’activité #1 pour l’élève (PDF)
Fiche d’activité #1 pour l’enseignant (PDF)

La salle commune

Fiche d’activité #2 pour l’élève (PDF)
Fiche d’activité #2 pour l’enseignant (PDF)

De la cave au grenier
Fiche d’activité #3 pour l’élève (PDF)
Fiche d’activité #3 pour l’enseignant (PDF)

Les objets

Les objets de la Maison Saint-Gabriel

Jeu #1 – Qui suis-je? # 1
Jeu #2 – Qui suis-je? # 2
Jeu #3 – Vrai ou faux? # 1
Jeu #4 – Jouons avec la lettre «B»
Jeu #5 – Qui suis-je? # 3
Jeu #6 – Vrai ou faux? # 2
Jeu #7 – Trouvez l’intrus!
Jeu #8 – Charivari
Jeu #9 – Entrecroisé – La cuisine
Jeu #10 – Jeu d’association

Discuss History in the Context of Another Subject

These are activities for text comprehension. Crafts, horses, games, feasts and daily life in New France are among the topics proposed.

La petite histoire de la Nouvelle-France

(16 activités à télécharger)
Des activités et des jeux pédagogiques libres de droits pour utilisation scolaire ont été conçus pour les niveaux primaire et secondaire et les groupes d’apprentissage des langues.

À chacun son métier
Être boucher en nouvelle-France
Médecin ou chirurgien, quelle est la différence?
Travailler pour des clous
Trouver chaussure à son pied
Un serrurier en Nouvelle-France: Ambroise Casale dit Lalime
(activité en lien avec le livre du même nom, en vente à la boutique du musée)
Alphabétisation en Nouvelle-France
Apprivoiser l’univers des lettres
Arrivée du cheval canadien en nouvelle-france
Des chevaux du roi au cheval canadien

Corvées de l’automne
Le temps des récoltes
Mettre l’été dans des pots
Jardin en Nouvelle-France
Les petits fruits dans l’alimentation en Nouvelle-France
Jeu d’enfant!
Un monde à sa mesure
Veux-tu jouer avec moi?

Mémoire festive: réjouissances et célébrations dans la vallée du Saint-Laurent
La Mi-Carême
La Sainte-Catherine
Les jours gras
Vivre au quotidien en Nouvelle-France
L’hygiène en Nouvelle-France
Se nourrir en Nouvelle-France

PRACTICAL INFORMATION

Duration : 60 to 120 minutes

Hours for School Visits :
9:30 a.m. to 11:30 a.m. (Tuesday to Friday)

Rate : $5/student (1 free admission for every 15 students)

Capacity :
Maximum 60 people (minimum15 people)

Meals :
Unfortunately, we do not have the space necessary to accommodate school groups during the lunch hour. However, Marguerite-Bourgeoys Park is just a short walk from the museum and is a lovely place for a picnic, weather permitting.

Payment :
You will receive an invoice with your reservation confirmation. This confirmation includes a promo code that enables you to pay online. Payment can also be made by credit or debit card, cheque (made out to Maison Saint-Gabriel) or in cash no later than the day of visit.

Security :
Chaperons must ensure that the students adhere to the code of conduct.

Visitors must follow the following rules at all times:
During the guided tour, you will see artefacts several hundred years old. To ensure their conservation for future generations, it is prohibited to manipulate or to touch them.

Code of Conduct +

INFORMATION

You have questions ?

Dont hesitate to contact us.